hash_bucket()

ang. den obligatoriska sommarplagan

Posted on: June 26, 2007

Nyheter fran svedala tar sin lilla tid att na hit ner till Tokyo. Men nu viskas det i vilket fall att arets sa kallade sommaplaga skulle vara en visa vid namn “Dunka mig gul o bla”… Nyfiken som jag ar tog jag en liten snabb titt pa texten…

Jag brukar roa mig med att satta ihop nyheter och sma episoder fran min omvarld som jag tycker sa fint forklarar varandra. En ytterst subjektiv hobby som kanske inte roar andra i lika stor grad som mig sjalv, men har kommer iaf ett litet exempel:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=664483

och:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=664526

Nu verkar det som om

“Dunka mig gul o bla”

“Jag vill se ut som svenska flaggan när du är klar”

“Vi kan väl leka doktor du och jag?
Du kan va tempen och tre hål det har jag”

har blivit ett slagtra i en marklig debatt dar ovanstaende pastaenden skulle vara uttryck for feminism och kvinnans sexuella frigorelse. Sjalv har jag svart att se varfor det faktum att kvinnan nu far bete sig lika korkat som man hittils har gjort, hur normaliserandet av ett korkat beteende ar nagot att fira. Nagonstans i mitt huvud onskar jag snarare att mannens beteende kunde andras. Att kvinnor minsan ocksa kan agna sig at sex med okanda partners pa fyllan ar for mig snarare en trakig nyhet an en seger for feminism….

Med andra ord, om feminismen handlar om att kvinnor ska fa bete sig lika idiotiskt som man … da vill i alla fall jag inte hejja pa langre…

7 Responses to "ang. den obligatoriska sommarplagan"

Jag håller helt och hållet med och är frestad att nöja mig med att konstatera det.

Men det slår mig att kanske båda könen måste nå samma lågvattenmärke för att kunna vara jämställda. Kanske när det nått offentlighetens ljus att kvinnan är precis lika kapabel till svineri som mannen, kan vi verkligen kalla oss jämställda och lämna föreställningen om att det ena könet skulle vara mer moraliskt än det andra bakom oss.

… och först då kanske vi kan försöka göra oss av med det mindre omdömesfulla beteende som sång och artikel saluför.

Min syn på det hela är väl snarast att det väl självklart ska vara lika OK för vem fan som helst att skriva en text likt den – det snurriga är inte att den ses som ett feminstiskt inlägg utan att den ses annorlunda på pga att den skrivs från ett “kvinnligt perspektiv”.

Och det är egentligen det den feminstiska “touchen” handlar om – varför i helvete är det en issue, varför ses den annorlunda. Och DET är om något ett tecken på hur stora skillnaderna ändå är i synen på manlig och kvinnlig sexualitet.

jag vet inte.. jag kanske har blivit moralist? :) I vilket fall.. media skrammer mig mer o mer… Vilka goda, nobla eller markliga uppsat och tankar som farit genom artistens huvud vet jag inte, och tolkningar ar val som det mesta personliga, men i vilket fall… Visst ar underhallning viktigt, och allt ska inte tas pa sa fantastiskt stort allvar… men … sjalv onskar jag att det fanns battre budskap att sjunga…



Problemet är inte så mycket att den feministiska touchen, problemet är att det är lönsamt för Magnus Uggla och Frida att göra den här typen av underhållning. MEN, om det nu är accepterat att Uggla underhåller oss på detta vis är det ju självklart att även Frida skall få göra det. Moraliseringen över den kultur som de gör uttryck för måste naturligtvis vara könsneutral; både Uggla och Frida är i sina uttryck anses vara precis lika omdömeslösa. (det går naturligtvis bra att byta ut ordet omdömeslös mot t ex. fri – allt efter tycke och smak)

Det sorgliga är att detta hos delar av allmänheten uppenbarligen är efterfrågat och uppskattat.

Det är också tråkigt att en från början sympatisk ideologi och politisk rörelse som feminismen reducerats till ett verktyg för att främja i huvudsak omdömeslöst beteende. Argumentationen som artikeln för är i det närmaste nihilistisk och därför destruktiv.

och fridens liljor till er båda :)

Daniel: egentligen ar det val det som ar pudelns karna. Att alla ska ha lika rattigheter och ansvar ar gott o val, men vem ska bestamma var gransen mellan de 2 gar… Detta och att, som du skriver, ovan namnda artikel helt enkelt ar korkad ;).

kram pa dig!

Leave a Reply

.

This blog has no clear focus. It has a focus though, it's just not very clear at the moment...

Dev Env.

Visual Studio 2008 Prof / NUnit / Gallio / csUnit / STools (ExactMagic) / doxygen / dxCore / TypeMock / TestDriven.net / SequenceViz / CLRProfiler / Snoop / Reflector / Mole / FxCop / Subversion / TortoiseSVN / SlikSVN / CruiseControl.net / msbuild / nant

Blog Stats

  • 81,304 hits