hash_bucket()

Dystert

Posted on: September 2, 2007

Laser i DN’s natupplaga idag en artikel med rubriken “Brådmogna, egoister, optimister, miljömedvetna”. Amnet ar 90-Talisterna, dvs. de som foddes mellan 1990-1999, samt varfor de har battre forutsattningar att lyckas i samvarlden an tidigare generationer. Det ar en mork, dyster och ledsam artikel.

Bland skalen till 90-talisternas ljuva och lysande framtidsutsukter namn bland annat foljande:

1. Att de tidigt släpptes ut i världen anger han som första skäl. Medan 60-talisterna på sin höjd hamnade på Kanarieöarna semestrar 90-talisterna i Thailand.

2. De såg en dator så fort de släpptes ur kuvösen och konsumerar i dag världshändelser genom internet, mobiltelefon och tv. Globaliseringen, det höga tempot, säkerhetstänkandet, marknadsekonomin och att ständigt vara nåbar är lika naturligt för 90-talisten som öst- och västblocket var för 60-talisten.

3. Det tredje skälet till att 90-talisterna har bättre kunskaper är att de tidigt mötte vuxenvärlden. Inte nog med att de bar stringtrosor som barn, 90-talisternas föräldrar tog också med dem överallt. Vuxenvärlden har haft få hemligheter för 90-talisterna.

Samtliga citat fran Thomas Fürth, forskningsledare pa Kairos Future.

Lat mig se om jag kan sammafatta min kritik gallande dessa tre skal utan att bli allt for agiterad.

1. Forutom att den stora majoriteten 90-talister i dagens sverige formodligen inte har rad att semestra i Thailand, aven om de forstas skulle vilja eftersom det nu verkar vara normen till vilken varje overbliven spillra till karnfamilj (hoppla nu svor jag visst) ska leva upp till, sa staller jag mig fragan om att barn tidigare slapps ut i varlden nodvandigtvis ar en sadan bra sak. Nu framgar det visserligen inte i ovan refererade artikel vad som raknas som ett barn, men med tanke pa tidsspannet kan man med sakerhet rakna med att de aldsta iaf inte ar aldre an 17, dvs. inte myndiga.

Att ett barn som annu inte natt myndighetsalder ska “slappas ut i varlden” synes iaf for mig motsaga den enkla tesen att ett barn bor beskyddas och tas om hand av sina foraldrar. Sjalvklart bor en sund uppfostran innehalla ett visst matt av frihet, men att slappa 14-15 aringar (las hogstadie elever) vind for vag, utan tillstymmelse till urskiljningsformaga ar iaf inte en praxis som jag vill kannas vid. Men kanske ar det i dagen Sverige viktigare att “soka kunskap pa egen hand i den nya, kreativa svenska skolan” an att erkanna vikten av goda forebilder och larare. Ve den foralder som lagger sig i sitt barns utveckling, det lamnar vi battre till TV, Facebook, snyggast.se och sa vidare.

2. Jag fortsatter stalla mig samma fraga, namligen var bor ett barn grundlagga sina referensramar infor motet med och begripliggorandet av omvarlden? Jag sag i en TV reklam for nagra veckor sedan hur tva unga foraldrar blir utfragade av sin 4-aring om insekters liv och leverne. Efter en stunds pinsam radvillhet sager modern, Vi kanske skulle skaffa internet sa vi kan svara pa hans fragor! Lysande sager jag! At helvete med fantasi och kunskap, nu har vi google och dn.se.

Jag trodde i min enfald att man som barn borde utveckla kreativitet och fantasi i en skyddad och trygg miljo som framjar sjalvsakerhet, ansvar, omtanksamhet om det egna och gruppen och sa vidare. Men det kanske ar viktigare att vi utbildar vara 4 och 14 aringar om forhallandena i Irak och varfor den amerikanska bolane krisen har uppstatt. De ar ju standigt nabara (forutom av foraldrar och larare) och brinner sakert av langtan att diskutera vidare via lunarstorm och youtube.

3. … “Inte nog med att de bar stringtrosor som barn” … ??? Det har ar sa dumt att jag avstar fran kommentar.

Vidare i artikeln star att lasa:

– Nittiotalisterna har lärt sig att om de ska få framgång så hänger det ytterst på dem själva. Ska du få pension är det upp till dig att tjäna ihop till den. De har lärt sig att det inte är fult att lyckas och det är okej att vara framgångsrik.

Eller, iaf som jag laser ovanstande, lita inte pa samhallets trygghetsnat och mekanismer, de hade namligen ingen plats i Europa 2.0 och med omedelbar verkan avvecklats. Samhallet kommer inte att ge dig nagra chanser, och du bor forstas ge fan i att verka for samhallets basta ocksa. Skot dig sjalv och skit i andra. “Grupptankande” var anda bara ett flummigt hippie uttryck som sannerligen aldrig gav nagon en fri latte pa Waynes…

Det viktiga är att ha kul på jobbet, anser 90-talisterna. Fastän de är omgärdade av teknik är de inte intresserade av att arbeta med det. Enligt Thomas Fürths analys är 90-talisterna intresserade av yrken där de får kommunicera, vara kreativa och uppleva saker, men de vill ha en tydlig gräns mellan arbete och fritid.

Jamen sjalvklart. Det ar ju bara for egen skull man arbetar eller? Att arbeta for att ge sina barn trygghet, for sin familj eller annu varre, for samhallets basta, det har tydligen misst all logik och varde. Och forresten kan vi lamna alla de dar trista forlorar-jobben till slavar och invandrare, de uppfyller ju anda inte de ovanstaende kraven for lysande framtidsutsikter och ar val, liksom de fa sunt uppfostrade barn som satter varde i familj, vanner, samhalle och naromrade, domda till att for alltid leva i okunskap om det ljuva, hippa, ytliga livet i STHLM.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2966&a=686219

6 Responses to "Dystert"

Strålande, fullkomligt lysande! Fler sådana här agitationer :)

Jag håller för övrigt till fullo med din kritik mot denna i grunden ganska kusliga samtidsbeskrivning. Med tanke på vilken generation föräldrar 90-talisterna har är det kanske ändå inte så konstigt att vi får profetior som denna. Det är väl vidare inte så mycket en profetia som det är ett inte alltför utopiskt önsketänkande. Skrämmande att detta skall vara idealen efter vilka vi förväntas sträva.

Dessa värderingarna har tack och lov inte erövrat världen helt, jag såg inte det i Sydamerika t ex.. Möter man dessa galenskaper i Japan?

Tycker mer det är din artikel som är deprimerande, den fullkomligt dryper av framtidsrädsla. Ta en titt i “i trygghetsnarkomanernas land” av david eberhard – en ganska annorlunda beskrivning av var vi är på väg, i mitt tycke betydligt giltigare.

Daniel & Daniel.

Tack for kommentarerna! Tack for att ni tog er tid att lasa hela den nagot for langa texten :).

Forst, till Daniel 1:
Du har ratt i att denna sorgliga attityd annu inte lyckats genomsyra hela varlden, och for att svara pa din fraga ar jag glad att kunna saga att Japan annu lyckats varja sig ovantat bra fran ovanstaende tankegangar.

Till Daniel 2:
Du har helt ratt! Jag ar arligt talat skit-skraj infor framtiden om saker o ting forsatter att utvecklas pa detta sparet. Jag vill absolut inte gora nagra personangrepp eller pa nagot satt kritisera din person, men jag vill anda be dig att fundera runt en stund pa vilket du sjalv helst vardesatter: Individualism, egoism och konkurrens eller gemenskap, familj och social trygghet… Forhoppningsvis finns det ett satt att na bada, men om jag personligen maste valja tar jag det senare vilken dag som helst…

Instämmer helt i Daniel2:s rekommendation av psykiatrichefen Eberhardts bok. Du förefaller tillhöra den gruppen svenskar som verkligen behöver läsa den.

Pelle!
Tack for kommentaren!
Efter sa manga rekomendationer har man inte annat att gora an att bestalla ett exemplar :)

Dock vill jag garna stalla den oppna fragan vad det ar som denna bok sa klarsynt formedlar? Eftersom jag befinner mig i Japan lar det ta ett bra tag innan jag far chans att lasa den sjalv…

Det jag stör mig på är att folk inte orkar bry sig om detaljer och inte kan tänka sig göra något för någon de inte känner.

Hade en lång diskussion i telefon med en kompis om varför jag röstade rött och mina skäl att jag tycker det är mer värt att någon som har det dåligt inte får det sämre än att jag får det lite bättre. För jag har det bra i vilket fall. – Det kunde hon inte förstå.

Då kan man självklart komma med argumentet att det inte finns en genuin osjälvisk handling och att jag inte gör det för något annat skäl än att må bra. Nej, det är klart mår bra när jag gör bra saker för andra och jag vill må bra.

Leave a Reply

.

This blog has no clear focus. It has a focus though, it's just not very clear at the moment...

Dev Env.

Visual Studio 2008 Prof / NUnit / Gallio / csUnit / STools (ExactMagic) / doxygen / dxCore / TypeMock / TestDriven.net / SequenceViz / CLRProfiler / Snoop / Reflector / Mole / FxCop / Subversion / TortoiseSVN / SlikSVN / CruiseControl.net / msbuild / nant

Blog Stats

  • 81,467 hits