hash_bucket()

Fridfullt hemma i Sverige

Posted on: January 9, 2008

tycks det iaf vara att domma av vad folk valjer att engagera sig i… Sjalv staller jag mig stillsamt foljande tva fragor.

1. Om detta nu ar sa viktigt, varfor ska da man och kvinnor ha olika omkladningsrum? Fast vi drar forstas granserna dar vi sjalva finner passande…

2. Vilken effekt har detta pa turismen i Sverige? Det var egentligen min fru som fragade detta…

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=730996

4 Responses to "Fridfullt hemma i Sverige"

Jadu, jag klurade här på en konstruktiv kommentar till detta men så slog det mig att varför repetera plattityder som vi alla redan hört. Jag nöjer mig med att gratulera dig till att leva i annan kultur och kontext än den svenska; säkert har också Japan sina mindre attraktiva ideosynkrasier men jag inbillar mig att de åtminstone inte är som dessa =)

hm, missar något här verkar det som. Fyll gärna i tomrummen. Är inte diskussionen om sexualisering, normativt beteende kring våra kroppar och liknande viktigt?

Peter:
Visst ar den det, men som papekats i manga andra bloggar och kommentarer till ovan artikel bor den kanske foras baserad pa mer relevanta exempel och sakfragor.

Peter, visst handlar diskussionen och “Bara Bröst”-rörelsens aktivism om just som du säger sexualisering och normer. Personligen håller jag med hk här om att detta kan tyckas en smula banalt i ett större sammanhang. Men var och en väljer vi våra strider och kanske lyckas Bara Bröst kampanjen bidra till att kvinnokroppen avsexualiseras och våra normer ändras… men jag tvivlar på det. Å ena sidan kan jag sympatisera med kvinnorna bakom aktionen, å andra sidan har jag också full förståelse för de som kan uppröras av barbröstade baderskor på offentliga badhus. Just på grund av det vi betraktar som normalt. Om du skall revoltera mot normen kanske det finns bättre arenor att göra det på, platser där dina insatser får ett större genomslag. En ideologi är per definition en avvikelse från praktiken vilket vi alla dagligen tvingas konfrontera. Problemet är att ideologin vi pratar om här är hegemonisk och statssanktionerad. Det är en farlig kombination eftersom det gärna får religiösa övertoner samtidigt som det kläds i vetenskaplig fjäderdräkt.

Plattityder som sagt, här sägs inget som inte redan sagts och som vi inte redan blivit indoktrinerade med.

Peace, Stay black.

Leave a Reply

.

This blog has no clear focus. It has a focus though, it's just not very clear at the moment...

Dev Env.

Visual Studio 2008 Prof / NUnit / Gallio / csUnit / STools (ExactMagic) / doxygen / dxCore / TypeMock / TestDriven.net / SequenceViz / CLRProfiler / Snoop / Reflector / Mole / FxCop / Subversion / TortoiseSVN / SlikSVN / CruiseControl.net / msbuild / nant

Blog Stats

  • 81,524 hits